RETROSPECTIVA DE MITJA DÉCADA (III)
No t’has fixat mai en com de determinants són les
casualitats? Com estar en el lloc indicat i el moment adequat té un gran pes en
el nostre devenir? Pots enfocar-ho de dues maneres: creure que el destí va
guiant-te cap a una meta o pensar que la nostra vida ve conformada per les
petites casualitats de manera aleatòria, sense cap pla còsmic ni metafísic per
a nosaltres. Com el mosquit que esclafes contra una paret en una pesada i
calorosa nit d’estiu. Era el seu destí final morir així? O ha sigut una casualitat,
com pogués haver tingut un altre final?
Retrocedim un poc enrere en el temps, fins a l’estiu de
2012, quan la prima de risc era la paraula de moda i pareixia que en qualsevol
moment tot anava a enfonsar-se. Però no patíem molt perquè sabem que aquí vivim
a la vora del precipici, sempre a punt de caure, sempre a punt de canviar i a
la fi, tot com sempre i poden continuar. Jo acabava de tornar d’Alemanya i
vivia en l’eufòria europea de descobrir o redescobrir el sol, la mar i l’estiu,
deixant enrere els llargs mesos de pluja i fred. Acabat l’estiu, havien de
tornar la gelor, les nits eternes, el desert dels carrers, el fred humit, la
solitud.
En tornar d’Alemanya el meu pla era
traure’m la capacitació per a poder ensenyar castellà com a llengua estrangera,
que semblava l’única sortida viable per a treballar fora havent estudiat una
carrera d’humanitats. No obstant com ja vaig comentar en aquesta
entrada els meus plans de
futur solen acabar en un fracàs estrepitós. També volia traure’m els
certificats d’anglés i alemany, ja que no anava a tindre feina, almenys
podria tindre cartons per a tapar-me en les plujoses nits de la meua futura
vida deambulant. Vaig elegir l’opció més econòmica, que no barata, en la
Universitat de València (error) i aquell curs havia de retrobar-me amb moltes
de les martingales pedagògiques que ja patís durant el màster, això sí, en el
seu favor, amb una dosi menys de flipamenta mental per part
del professorat. Nota al marge: avantatges d’estudiar a distància: els
professors els veus per correu electrònic.
A
la fi eixe postgrau únicament em serviria anys després per a ensenyar anglés en
el Perú perquè el món de l’ensenyament del castellà com a llengua estrangera
està monopolitzat per l’institut Cervantes i si no passes per ells (és a dir,
pagar el seu màster) ho tens difícil en el món acadèmic. El graciós amb tot
això de la bombolla educativa és que sembla que sense un màster no pots ser
educador i et fa plantejar si existien professors abans que inventaren
tots aquests saraus. És hora de baixar el món universitari del seu Olimp
d’autosuficiència i prepotència social. Si no, hem d’acceptar la seua tesi:
sense màsters no hi ha professors (que recorda un poc a això de “sense
periodisme no hi ha democràcia”, digué el comentarista de les vides dels
futbolistes).
Bé,
eixugades les llàgrimes, encara havia de descobrir aquell any una d’eixes
veritats de la vida i és que quan hom se’n va d’un lloc, se’n va un poquet per
sempre, malgrat tornar-hi. Llevant els anys de la universitat i vivint fora,
feia gairebé 7 anys que no havia viscut en Xàbia. És cert que hi havia anat en
caps de setmana i vacances, tanmateix em referisc a viure-hi de veritat, no
quan tot és festa, sinó un dimarts de novembre a les 11.00 al matí per
exemple. Què passa llavors en Xàbia? Jo t’ho diré, res. I un dimecres de gener
a les 17.00? Tampoc res. Exacte, havia de descobrir que Xàbia està bé si tens
posem, 60 anys i vens de Saxònia, en cas contrari, quan tanquen les persianes
de l’estiu, és com un erm en el qual la vida es deté. La gent s’amaga quan es
pon el sol com si els hiverns foren de temperatures sota zero i no primaveres
nòrdiques. I si ja plou, podries anar com Sòcrates buscant homes amb una
llanterna i no en trobaries cap.
Igualment
em vaig trobar amb el fet que durant l’etapa universitària havia travat la
major part de relacions a València i en tornar-hi a casa vaig constatar eixa
distància. València està tan lluny quan depens de la guagua de
Maracaibo! Per la part positiva, tenia molt de temps lliure per a llegir, fer
esport, passejar durant, escriure i encara em sobraven hores així que per matar
el temps entre estudiar el postgrau i preparar-me els exàmens vaig començar a
investigar sobre el cementeri antic de Xàbia, també amb resultats fracassats.
Investigar sobre Xàbia sense tindre padrins significa entropessar amb l’escassa
documentació i les barreres burocràtiques. La qüestió és que un matí de vaga
escolar estava en la biblioteca fent un buidatge d’una antiga
enciclopèdia valenciana i anava dipositant volums sobre la taula a gran
velocitat, eixe fet va cridar l’atenció d’un xic que hi havia allà en una taula
del racó. Em va preguntar si me’ls estava llegint tots. Ell tenia sobre la
taula un llibre per aprendre portugués, un altre d’alemany mentre
estudiava filosofia i química. Tenia idees extravagants i una manera un poc
massa directa d’expressar-se, com si ningú mai li haguera ensenyat a parlar amb
tots eixos revestiments socials hipòcrites. Així que començarem a conversar.
Uns dies després me’l vaig tornar a
trobar i em va anunciar que havia decidit acceptar el repte i que anava a
superar-me en tot. Jo no sabia ben bé de què parlava, entre que sóc un imant de
gent estranya i que clave la cama contínuament, no sé què li
deguera dir, de manera que probablement havia sigut culpa meua. Així començà de
casualitat una bonica relació d’amistat, jo l’ajudava amb la història, ell
m’ajudava amb l’anglés. També ens ajudarem mútuament en les qüestions de la
vida i uns mesos després, acabat el curs escolar, els nostres camins es separaren.
Ell se n’anà a estudiar a Barcelona i jo havia de marxar primer a Escòcia,
després tornaria i tornaria a marxar i tornaria i tornaria a marxar. Estava
immers en un bucle d’atracció-repulsió vers Xàbia. Un any després de tornar
d’Alemanya, em trobava arrossegant una maleta per un turó escocés sense
bitllet de tornada.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada