PRIMERA PRESA DE CONTACTE AMB ELS ADOLESCENTS.


Aquestos dies s'està celebrant a Xàbia la I Trobada per la Salut i com a voluntari de Creu Roja vaig estar ahir ajudant. Em va tocar estar a l'estand d'Oci i Temps Lliure i la tasca que havíem de fer la meua companya i jo era parlar-los als xiquets de 6è de Primària i xicons de 4t de l'E.S.O de la importància d'invertir el seu temps lliure en activitats productives, adequades i beneficioses per la seua salut. Havíem de preguntar-los a que dedicaven el seu temps lliure i que trobaven que li mancava a Xàbia per al seu temps lliure. I en últim lloc intentar convèncer-los que es feren voluntaris en qualsevol organització per tal de col·laborar en la millora de la societat.

Al principi pensava que la tasca seria més senzilla però una de les voluntàries va fer la gràcia de dir-me: "ei, estos podrien ser perfectament alumnes teus a partir de l'any vinent"; molt mal fet perquè ja em vaig bloquejar, no sabia que dir-los, rodejat de xiquets d'11 anys mirant-me expectants. El meu altre jo pensava molt més ràpid -va  digues qualsevol cosa, poden oldre la por i s'alimenten d'ella, no deixes que et devoren- i finalment amb l'ajuda de l'altra companya les paraules van eixir més fluidament. I he de reconèixer que em van sorprendre gratament els xiquets; saben el que volen i necessiten a la seua edat. Van reclamar una piscina municipal, parcs adaptats a la seua edat, pistes de patinatge (a Xàbia en teníem una fa molt anys, ara hi ha una  urbanització) i pistes ciclistes, una platja on es puga accedir amb animals. 
Com ja havia agafat més confiança els vaig desitjar que quan siguen majors d'edat mantinguen les seues idees tan clares i voten en conseqüència. I també els vaig dir que parlen amb els seus pares que a dia de hui són els que poden votar per tal que les coses puguen canviar a Xàbia (els polítics ja fan campanya doncs jo també).

Si els de 6è em feien por, imagineu els de 4t de l'E.S.O! Menys mal que entre uns grups i altres feren la inauguració i el veure tota la plana major de l'Ajuntament em va rebolicar les entranyes i em va indignar tant que va ser la força necessària per suportar la següent tempesta. I no podíem començar millor: els alumnes del Xàbia International. Quan em vaig veure passar un grupet d'angleses, totes molt mones, amb quatre o cinc capes de pintura a la cara, els ulls tot negres, el bolset penjant...vaig pensar que eren el típic grupet de cheerleaders de les series americanes. I efectivament, es comportaven com a tals. 
No entenien gens de valencià! Però el castellà també els venia justet entendre'l, de fet tenien a una d'intèrpret que anava traduint. Devien pensar que ningú entenia l'anglès per que a gosades que es van burlar de tots nosaltres, fins que els vaig informar que efectivament si entenc l'anglès i es van posar roges com a tomaques. I quan els vam dir que els voluntaris no cobrem, -Oh my God-! 
Quin descans quan se n'anaren, amb tot em vaig riure molt, per no plorar bàsicament.

Després passaren els del Toni Llidó, però en general els de 4t de l'E.S.O. em van decebre. Per a ells el temps lliure és festa, festa i festa, se senten orgullosos d'acabar pel terra els caps de setmana i d'anar a urgències. I l'únic que se'm va ocórrer dir-los va ser: "si beveu tant no creixereu" En eixe moment els cabells se'm van fer blancs, les cames van perdre el seu vigor, la pell se'm va arruar i l'esquena se'm va corbar, havia envellit 50 anys en un moment. 

I pel que fa a les mancances de Xàbia, l'únic que desitgen és un centre comercial. Associen el temps lliure amb gastar-se els diners, no conceben l'oci gratuït. Érem així a la seua edat? 


I el més important, com m'ho faré per que s'interessen per la historia? d'aquí a uns mesos ja tindré les pràctiques i els hauré de tractar diàriament, mare de Déu!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL