L'ABADIA DE MELROSE
El 1066 és una data capital per a la història anglesa, més o
menys com el 1238 per als valencians. El
duc de Normandia, Guillem el Bastard conquerí el regne anglés i envià el rei
Eduard el Confessor i la seua família de tourné per les Europes.
Escòcia, en principi aliena a aquest fet transcendental, acabaria patint les
seues conseqüències. En un intent d’erigir-se com a legítim sobirà de l’illa de
la Gran Bretanya, el rei escocés, Malcolm III es casà amb Margarida de Wessex,
germana de l’esmentat rei destronat.
Diu el refrany valencià i no li falta raó: Estira més un pèl
de figa, que una maroma de barco. La reina rebutjà des d’un principi la
cultura cèltica dels seus súbdits. A més, convencé el seu espòs per a permetre
l’assentament de refugiats anglesos a les terres baixes del regne. Aquest
acabaria sent, l’acte inicial d’un procés de substitució cultural que encara
hui hi trobem: la desaparició de la cultura gaèlica i el seu canvi per una
cultura de caràcter més anglosaxó.
Les ambicions de Margarida, santa per a les esglésies
catòlica i anglicana, anaren in crecendo. Així, proposà al seu marit
consolidar el seu domini insular mitjançant una conquesta del regne
anglonormand. Per no sentir-la més, el rei acabà prenent les armes i l’any 1093
trobà la mort, juntament amb el seu fill hereu el príncep Eduard, contra les
tropes del rei Guillem el Roig. Diuen que la reina morí de dolor tres dies més
tard.
La bona qüestió és que havien quedat cinc fills més,
tanmateix un sector de la noblesa escocesa gaèlica estava en contra de la
creixent influència anglosaxona, així al voltant del germà del rei crearen un
fort partit i li atorgaren la corona. El rei Donald III, preocupat com tants
polítics espanyols pel baix domini lingüístic dels seus nebots, decidí
enviar-los a un erasmus permanent al país veí. Hagué de pensar: “els anglesos a
Anglaterra”. Per suposat que els prínceps desterrats no van tindre una
il·luminació divina i començaren a parlar de nou gaèlic, sinó més aviat al
contrari, el poc pòsit de cultura cèltica que conservaven, el canviaren per
abraçar completament la del seu país d’acollida. A més es casaren amb nobles
angleses, enfortint així encara més, els lligams.
No fòra estrany que durant la xarraeta de després del dinar
i entre vaquerets i puros, intentarien convéncer les seues respectives famílies
polítiques per a una conquesta d’Escòcia, amb repartiment de guanys inclòs.
Tots li disputaren al seu oncle el tron, tots acabarien per conquerir-lo, tots
foren reis i tots moririen ràpidament. D’on creieu, sinó que Shakespeare es va
inspirar per a escriure Macbeth? D’aquesta manera trobarem els reis Duncan,
Edgard i Alexandre. Finalment quedà el fill únic, un pel qual ningú haguera
apostat, el príncep David.
En morir el rei Donald III, de segur que en còmiques
circumstàncies, David va cridar el seu sogre i ràpidament suggerí a la noblesa
escocesa que ell podria ser rei, a canvi de no passar-los a tots per l’espasa.
Davant tanta eloqüència i la força d’eixe argumentari, no tingueren més remei
que rendir-se.
El rei David va encetar una reforma reformista, coneguda com
a revolució davidiana. Entre altres introduï el feudalisme, que estava de moda
en Europa per aquell temps. Això fou en part perquè els francesos no donen
duros a pesseta i havia de recompensar molts socis mitjançant terres. També es
dedicà a fundar ciutats i viles, entre elles Edimburg i Stirling i punta de
llança de la penetració cultural anglesa.
Finalment i després d’aquesta llarga introducció, és
interessant la reforma religiosa. El cristianisme cèltic, en altre temps
avantguarda europea, s’havia quedat demodé, mentre que al continent
europeu, nous vents de canvi havien dut la reforma gregoriana. Es dedicà a fundar abadies aquí i allà que
havien de ser els centre d’irradiació de la nova cristiandat feudal. En
Canongate o l’ambició d’un cèrvid, ja vaig contar com fundà una abadia per als
agustins. Altres ordes agraciades foren els benedictins o els cistercencs, que
són els que ens interessen.
L’abadia de Melrose (Maol Ros en gaèlic) es troba a la vora
del riu Tweed, en una fèrtil planura que ja havia sigut dominada pels romans.
No en va, ben a prop s’hi troba el fort de Trimontium. En les rodalies també
havien sigut fundat amb anterioritat monestirs. Ben conegut era el dels Sants
Aidà i Cutbert de Lindisfarne. El mateix David havia volgut reutilitzar aquest monestir,
amb una voluntat de mostrar certa continuïtat amb el cristianisme cèltic. Però
els cistercencs eren bons negociants i rebutjaren subtilment les indicacions
reials.
Melrose es funda l’any 1124, mentre que l’Orde del Cister
apareix l’any 1098. Tenim llavors vint-i-sis anys des que es fundara la primera
abadia mare a la Borgonya, fins que arriben a Escòcia. És un èxit rotund si
tenim en compte les comunicacions de l’època. Els monjos blancs venien amb
pressa.
El monestir fou fundat per monjos de l’abadia de Rievaulx, a
les rodalies de York i en ser la primera fundació del regne, es convertí també
en la casa mare d’Escòcia. Per no marejar tant la troca, breument, els
cistercencs es basaven en la regla de Sant Benet, allò que tothom té al cap quan es parla del monacat medieval: el treball i l’oració com a base de l’espiritualitat,
és a dir l’ora et labora.
El segon abat del monestir fou Waltheof, nebot ni més ni
menys que del rei David. No sabem que va fer, però poc després de la seua mort,
començaren a circular rumors de la seua santedat. De fet en l’actualitat l’església
catòlica el venera com a sant. El cas és que Melrose esdevingué ràpidament un
centre de pelegrinatge, que en el llenguatge medieval vol dir dinerets per als
torrons. Per a adonar-nos de la importància que guanyà, l’abadia es convertí en el principal
exportador escocés de llana al continent al segle XIII. Atrets pel seu poderio,
el rei Alexandre II volgué ser soterrat allà. També hi descansa el cor del rei
Robert de Bruce.
Però els rics també ploren i el monestir fou objecte de l’atac
anglés en diverses ocasions no consecutives. L’any 1322 el rei Eduard II la
destrueix. L’any 1385 torna a ser destruïda pels anglesos, aquesta vegada pel
rei Ricard II. Aquesta darrera destrucció coincidí amb el declivi econòmic del
monestir, ja que no fou acabada la reconstrucció fins a principis del segle
XVI. L’any 1544 torna a tindre passà de
vara, ara per Enric VIII.
Amb la reforma protestant acaba el moviment monacal a
Escòcia. El monestir ja no fou reparat després del darrer atac i l’any 1590, en
morir l’últim monjo, l’abadia queda abandonada. Es conservà l’església per a
les celebracions parroquials del poble i encara fou atacada una vegada més per
les tropes de Cromwell. L’any 1810 es
construeix una nova església a Melrose i el monestir queda definitivament
abandonat.
Per a fer-nos una idea de com seria la vida d'un monestir cistercenc, vos deixe sense cap motiu un vídeo de la sèrie nord-americana Melrose Place.
Per a fer-nos una idea de com seria la vida d'un monestir cistercenc, vos deixe sense cap motiu un vídeo de la sèrie nord-americana Melrose Place.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada