AMSTERDAM III
Els carrers de la
ciutat antiga d’Amsterdam són estrets i irregulars, bé, gairebé com en la majoria de ciutats antigues que
no han patit un pla Hausmann. Aquí però, s’entén que atesa la importància dels
canals per al transport, els carrers foren un element secundari, eixe tros de
terra que separa els edificis de l’aigua. Endinsar-se per estos carrers és llavors
sempre un goig i també entropessar amb raconets amagats que no apareixen a les
guies turístiques. Però compte, si arribeu a uns carrers en què totes les
portes són roges i es pareixen les unes a les altres, heu arribat al famós
Districte Roig o Rosse Buurt, barri que té el nom oficial de De Wallen (els
murs). Hom esperaria trobar-lo als afores de la ciutat, allà on les ciutats
amaguen les seues vergonyes tanmateix es troba al bell mig de tot, fins i tot
l’església antiga d’Amsterdam hi és al centre d’aquesta zona.
Amsterdam que va
créixer al caliu d’una guerra religiosa, ha sigut sempre famosa per la seua
tolerància cap a totes les confessions
religioses, cap a l’homosexualitat, cap a la prostitució, cap al consum de
drogues. Però que aquesta tolerància no induïsca a pensar en una Sodoma
moderna. Com a bona ciutat calvinista que rebutja els excessos públics, cadascú
és lliure de fer el que vulga però sempre dins de la intimitat de la llar,
d’amagades als ulls del comú, això que en diuen “don’t ask, don’t tell” (“no
preguntes, no ho contes”).
Recordem quan fa
uns segles el port d’Amsterdam era a l’actual plaça Dam i llavors al seu
voltant s’arreplegaven tots aquells negocis que necessitaven les gents de la
mar: magatzems, fondes, tavernes i prostíbuls. Però el 1578 els calvinistes
prohibiren la prostitució i llavors moltes dones acabaren buscant la protecció
de madames que a canvi de quedar-se amb el seu salari, els hi donaven
protecció, allotjament i un lloc on exercir el seu ofici. No podien exercir en
el carrer però si exhibir-se a la porta de casa, de manera discreta això sí, no
com ara. Va ser durant el període napoleònic que s’intentà regular. Amb una
ciutat ocupada de militars, el 1811 s’alçà la prohibició i s’intentà garantir
una seguretat higiènica a les prostitutes i als usuaris. La pressió social féu
que a partir de 1911 se’ls exigira una
aportació a la seguretat social com a la resta d’oficis. També tenen un
sindicat i un centre de formació propi. En una de les guies oficials consideren
que: una prostituta és una emprenedora independent a càrrec d’una microempresa”
El segle XXI també ha arribat a l’ofici més antic.
A les vesprades
els curiosos s’aboquen als carrers del De Walles per a escodrinyar i fer fotos,
malgrat la recomanació de no fer-ne perquè és una falta de respecte per a les
dones. Però no sols viu el barri del sexe, els visitants també omplen els coffee-shops,
els locals on es permet el consum de
certs narcòtics com el cànnabis o l’haixix. Per tot abunden les
botiguetes amb merchandising amb la fulla de maria i la cara de Bob Marley, el
parament per al dormitori d’un adolescent. A tot arreu la flaire que fuig
dels coffe-shop i que et deixa en un estat de narcolèpsia sense haver de
gastar-te un duro.
Encara més en
eixe laberint hi ha el barri homosexual amb banderes de l’arc de Sant Martí que
pengen de les fronteres i el barri xinés
on viu la població d’origen xinés i que té els noms dels carrers escrits també
en caràcters hànzi. No es fa estrany de veure entre tanta ics, fulla de
marihuana i banderes de Jamaica, simbologia cristiana que ha quedat penjada de
les parets de manera fòssil. Una barreja que li atorga al districte el seu encant. Amb
tot, la societat holandesa no n’acaba de sentir-se orgullosa i hi prefereixen
un altre futur de manera que el fantasma de la gentrificació hi sobrevola.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada