A BACS AMB LA MOTIVACIÓ

 Hem tingut avaluació de Batxillerat i en els resultats s'ha vist la mà de la COVID i les mesures populistes adoptades pel ministeri d'educació per a amagar el fet que durant la pandèmia es van vore impotents i ineficaços per a gestionar l'educació. Però no tot és atribuïble al confinament, en segon també regloten totes aquelles mancances que s'han arrossegat i els hàbits d'estudi mal adquirits. 

Aquests resultats sempre són personals i cercar sempre elements externs per a justificar-se és una manera de tirar balons fora, però al mateix temps un dels factors que no es tenen gaire en compte és l'ambient domèstic de l'estudiant. Els papers juguen un rol determinant en l'educació dels fills i cada volta que els pares menystenen la tasca docent davant dels fills, que justifiquen els mals resultats o que els forcen a estudiar allò que no volen, contribueixen al fracàs. 

Tanmateix pareix que el principal actor en l'èxit acadèmic és la motivació del professor, això basat en cap estudi per cert, però és el discurs dominant entre un sector de la població partidari de solucions senzilles a problemes complexos. Es pot sentir en el carrer, en el cercle d'amics o en els mitjans de comunicació. Sense anar més lluny, l'altre dia a la televisió pública feien un col·loqui sobre l'ensenyament i hi dugueren una d'aquelles tertulianes feixistes que apareixen a tota hora. Ella assegurava que els professors espanyols són dels millors pagats de tota l'OCDE com dient que ja ho tenen bé. El salari d'un professor dona per a estalviar un poc després de pagar totes les despeses fixes i així i tot és menor al salari de qualsevol funcionari de la mateixa categoria laboral però la trampa està a fer comparacions malvades perquè la població crega que cobren massa.

I respecte a la motivació també em fa feredat com va calant eixe discurs neoliberal basat en l'entrega del treballador a canvi la satisfacció personal, de l'esforç no retribuït i de què està malament exigir drets. Per què, quan hom treballa en allò que li agrada, què més hi fa el salari o les condicions? No? Un treballador motivat no cal que treballe per un salari digne perquè fa el que li agrada.

Per l'altra banda l'altre dia vaig sentir i em va enfadar prou, que un professor que es queixa per haver d'anar a treballar és un mal professional i no hauria d'estar treballant-hi si no li agrada. Es podria dir el mateix quan un treballador de supermercat es queixe de cobrar una misèria? Llavors que se'n cerque un altre, no? I un autònom? Si li pareix mal pagar tantes quotes, ningú no li impedeix fer-se jornaler. 

Encara més, una altra idea enverinada és que un treballador motivat no comet errades mentre que un treballador desmotivat no sap fer la seua faena. Per exemple, un arquitecte desmotivat pot fer cases que caiguen mentre que un metge motivat mai no errarà en els seus tractaments. A mi em pareix una fal·làcia. 

Mentrestant alguns treballadors s'entesten a crear categories: tu sí, tu no. I els patrons es freguen les mans perquè ens barallem pels ossos que amollen. 

Comentaris

  1. A bacs i a redolons! Ha estat una situació tan extraordinària que hom podria excusar els nostres dirigents de com ha anat la cosa. Ja sé que amb tants assessors i gent experta en els departaments mionisterials haurien pogut tenir un pla en aquesta contingència (ara una trufa: recorde el senador Carles Mulet que va demanar al govern si estaven preparats per a un atac zombi i no m’estranyaria que alguns països tinguen projectes davant una arribada alienígena), però repetisc açò ha estat excèntric del tot.
    Tampoc és just del tot llançar les culpes a l’àmbit familiar, perquè tothom s’hi ha vist implicat: pares i professors que han estat pares i roda i volta ens ha soprepassat a tothom. Ara, sí que et donaré la raó en el fet cabdalíssim dels alumnes, perquè corresponia a ells mostrar la seua valor i determinació i escometre ço que hom suposa d’ells: estudiar. Sincerament, si el gran percentatge de l’alumnam demostra en el dia a dia en el centre moltes mancanes, marrem de càndids si pensàvem que allí tancats aquesta majoria apel·laria a l’èpica i s’imbuirien.
    Comptat i debatut, el paquet gros és això de la motivació del professor. ¿Com hem de motivar-nos quan tenim una gran massa d’alumnes que justament fretura d’això, de motivació? (i ara vindria el debat eixorc que els professors han de ser qui estiren, que l’alumnam ha de guiar-se pel que li agrada i tot açò i allò: fum d’estopa i bufes de gamba que no sap encara ningú solucionar). És realment descoratjador que hi hagen veus que es dediquen a enverinar argumentat el tema dels diners. Aleshores, ¿només ens sentim motivats pels diners? En fi, embrutar per a desprestigiar. Ço que voldrien ells és que forem com els de la privada: que els professors cobraren més poc i tingueren les mateixes condicions de faena d’aquesta (i quan dic condicions vull dir, eixes tasques voluntàries, eixes pressions, etc. )
    Perquè sí. Aquest missatge s’empelta en les ments de la massa general de la societat, una societat que majoritàriament és autònoma, assalariada de sou baix i precari o de sou alt però que es pot permetre la pública (alerta, funcionaris i tot). Una societat que sense problemes és capaç de votar partits superconservadors i feixistes malgrat que proposen estrafer els drets i llibertats fonamentals.
    Com hom solucionarà açò? Doncs amb una proposta revolucionària que es diu ensenyament de qualitat (nombre d’alumnes reduït, hores per a poder corregir com pertoca i és veritat, professoram ben qualificat) i que els altres anomenen adoctrinament. Però és això una utopia i des de la Grècia periclètica ençà que dura. El gran Fuster ens ho declarava: tota política que no fem nosaltres serà feta contra nosaltres; en aquest cas, eixos que dius tu que es freguen les mans ja fan la seua i nosaltres no (bé perquè no podem, bé perquè no en són conscients)

    https://www.youtube.com/watch?v=QUvVdTlA23w

    ResponElimina
    Respostes
    1. El comentari era més en general que aplicat a la pandèmia, però també l'ambient familiar és molt important per al desenvolupament de qualsevol persona. Encara tinc poca experiència i tanmateix darrere d'eixos alumnes que han desistit ja de qualsevol aspiració acadèmica, trobes en casa algú absent o algú que estiguent present, està absent i a nosaltres acaben demanant-nos sent eixa figura paterna/materna/fraterna que fa de policia perquè en casa hi ha omissió.
      Una altra cosa que observe en la societat actual és que tot ha de ser divertit i tot ha de crear plaer. No ens preparem per a avorrir-nos, per a llegir coses pesades, per a fer tasques anodines i això crea insatisfacció.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL