ON, QUAN I PER QUÈ LLEGIM?

 En les anteriors entrades havia reflexionat breument, des de la perspectiva de la lectura i els jóvens, sobre què considerem llegir i de quina manera avaluem eixa competència lectora. Per una banda, considere que no és cert que a eixes edats no es llija sinó que caldria canviar què considerem llegir i per l'altra, de quina manera es treballa la lectura a les aules. M'agradaria tancar la qüestió amb altres consideracions:

-On llegim? La lectura és un hàbit i com molts d'ells, igual que llavar-se les mans abans de menjar i les dents, després, el reciclatge o ser cortés, s'aprén a casa. És cert que la societat ha agarrat la inèrcia que els hàbits s'han d'ensenyar als centres educatius, però el xiquet els pares del qual, no lligen a casa, no desenvoluparà eixe hàbit lector.

-Quan llegim? Cada moment del dia ofereix una experiència lectora diferent: abans de dormir, mentre esperes en el dentista, durant un dia de platja, en el transport públic. Cadascú trobarà un moment diferent i no necessàriament passa per una aula i envoltat d'altres companys. 

-Per què llegim? La finalitat de llegir també és molt diversa: llegim per a divertir-nos, per a aprendre, per a distraure'ns, per a relaxar-nos, per què no tenim res millor a fer, etc. Per què volem que els alumnes lligen i com els ensenyem a adquirir l'hàbit de llegir i a enfrontar la gran diversitat de lectures que hi ha? Són tot interrogants i molt poques respostes, però trobe que ajude a anar encarant la problemàtica, sense acabar en les grans sentències catastrofistes que no ajuden gens: "els jóvens no lligen", i els adults tampoc. "Es llig molt poc en valencià", es llig molt poc en general i la qüestió de la llengua va per una altra casuística.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL