QUÈ LLEGIM?

 Va eixir publicat l'altre dia en el País un article que culpava dalt o baix als professors de la manca d'hàbit lector dels jóvens i entre d'altres, perquè els obliguem a llegir literatura medieval i que això els condueix a avorrir la lectura i a convertir-se en una mena d'analfabets. 

Ara que faig de professor de llengua i literatura i soc un d'eixos monstres que força el jovent a llegir, tot embotint-los tractats medievals del segle XX, m'agradaria comentar el meu punt de vista sobre la relació que veig entre estudiants i lectura. Però abans vull exposar la meua experiència.

Des que era ben menut, m'agradava molt llegir. No recorde quan vaig aprendre, però sí que en acabar el segon curs de parvulari, la mestra ens regalà a cadascú un llibre d'una col·lecció que com a eix temàtic tenia les lletres i els sons. Començava amb el més senzill, les vocals i anava augmentant en dificultat. A mi em va regalar el darrer de tots, el més difícil, Punxa 22 que tenia la x com a protagonista (amb el temps em vaig fer amb la col·lecció completa, que vaig destrossar de tant de llegir-la). Llavors llegia moltíssim: els Pau i Laia, els còmics de Mortadelo, d'Asterix, llibres de Disney, sobre Dinosaures, llibres de text d'escola del meu germà major, contes...llegia fins i tot els Atles i una Bíblia juvenil que em va fascinar pels seus relats mitològics i la crueltat del seu protagonista. 

Però va ser arribar a l'institut i deixar de llegir, i no perquè ens obligaren a llegir llibres en classe de llengua (Harry Potter, ja veus tu que medieval), sinó perquè de sobte em van deixar d'atraure els llibres i no fou fins acabada la universitat, quan llegir deixà de ser una obligació, que a poc a poc vaig anar reprenent el gust.

Ara bé, vist en perspectiva, eixe buit d'aproximadament deu anys de desídia lectora, no es pot dir que haguera abandonat la lectura. Continuava llegint: el periòdic, revistes d'història, de ciència, còmics..., és a dir que realment mai vaig deixar de llegir, però sí que ho vaig fer a la manera tradicional de com entenem llegir (novel·la, assaig) i tal volta caldria començar per repensar què considerem llegir i hàbit lector. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL