EL TRÀNSIT DE LOMBARDI


La petita església de Santa Maria de la Vida a Bolonya guarda dos petits tresors, d'un en vaig parlar l'entrada anterior, el grup de terracota del Lament sobre Crist mort. A la planta superior hi ha un altre es troba el conjunt escultòric dit el Trànsit de la Mare de Déu. És obra de l'escultor de Ferrara Alfonso Lombardi (1497-1537), feta per encàrrec de la confraria dei Battuti entre 1519 i 1522 per al seu oratori particular.

La baixa edat mitjana va conéixer el desenvolupament de moltes confraries, organitzacions de laics que es reunien amb el pretext d'honrar este o aquell sant i que en un context dominat per la religió, servien per a fer lligams en contextos urbans i que de pas permetia facilitar l'entrada al paradís. Així trobem a la ciutat de Bolonya els battuti o flagel·lants blancs, un grup de laics que havien fundat l'hospital de Santa Maria de la Vida per a atendre els pelegrins, atés que la tomba de Sant Domènec havia convertit la ciutat en una atracció dels pelegrins.



Per a la seua capella particular situada dalt l'església i que feia de sala de reunió, es va encomanar a l'escultor Lombardi un conjunt escultòric de 14 peces de terracota que havia de representar un episodi bíblic no gaire estés a Occident, però que casava molt bé amb el caràcter antisemita de la confraria.
Així segons conta un capítol apòcrif, després de la mort de la Mare de Déu el sacerdot jueu Ananies va interrompre en el vetlatori disposar a cometre un sacrilegi, llavors del cel aparegué un àngel amb una espasa i amenaçà el sacerdot. Lombardi captà el moment en què Ananies en terra i vestit com un pagà, contempla amb horror l'amenaçador àngel.
La teatralitat del moment enllaça amb el manierisme que avançava el barroc en un període ja dominant per la mesura i la contenció renaixentistes. També la forma dels cossos dels apòstols s'erigeix en contra de l'esperit harmònic del moment.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

EL PAÍS DELS BENIS

A LA VORETA DEL MAR