HUITANTA-UNÉ DIA: NA FRANCESCA I ELS MORTS

Ivan em va regalar pel meu aniversari el llibre Apòcrifs de l'Antic i del Nou Testament, un compendi del filòleg Antonio Piñeiro d'aquests escrits que han quedat fora del corpus canònic cristià (o caldria dir catòlic? Tampoc soc teòleg). Els textos són molt curiosos perquè obeixen a la necessitat dels fidels de completar informació sobre Jesucrist, els Apòstols o la Mare de Déu entre d'altres, sobre la seua infantesa, sobre episodis en què actuen de manera més humana. Si els Evangelis canònics hagueren sigut obra d'un únic autor, podríem comparar-los amb els fanfics que escriuen sobre personatges de la literatura, del cinema o de la televisió fans que tenen la necessitat de mostrar els seus ídols en situacions diferents. Però en realitat els mateixos Evangelis canònics tenen eixa naturalesa, atés que sorgeixen per la necessitat de compil·lar per escrit els ensenyaments que Jesucrist va transmetre de manera oral.

 L'Església els considera apòcrifs o no canònics per evitar-se el problema de les contradiccions que presenten. Això em recorda quan anava a l'institut i la professora de filosofia ens va manar llegir el llibre de Jean-Pierre Vernant l'Univers, els Déus i els hòmens, que és un compendi de mitologia grega. Jo em vaig emocionar i vaig voler presentar amb el treball un arbre genealògic del panteó olímpic però llavors em vaig trobar amb el problema que Zeus tenia molts fills i que alguns personatges tenien massa pares, perquè la mitologia és fruit d'una ment popular i comuna i va canviant de versió en cada territori o en cada generació. Una cosa semblant podia passar amb els Evangelis. Per cert la professora em va posar bona nota en el treball perquè vaig establir paral·lelismes entre el déu Donís i les vides de Jesucrist o Mahoma. 

Tot i això els Evangelis apòcrifs han format part de la tradició popular, de fet molts episodis que hui consideraríem canònics, no apareixen als Evangelis canònics. Per exemple que quan Jesucrist va nàixer en el pesebre hi havia un bou i una burra o que tres mags anomenats Melcior, Gaspar i Baltasar anaren a adorar-lo. Però si ens preguntaren de segur que estaríem ben convençuts de la seua presència en la Bíblia. També apareixen episodis més interessants com Jesucrist utilitzant superpoders i enfrontant-se a dracs o els Reis d'Orient adorant els bolquers de l'infant al voltant d'una pira en Pèrsia. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL