NORANTA-HUITÉ DIA: EL REI ÉS EL MILLOR JUTGE

Tinc una llista musical anomenada Evolució de la Música (Occidental) en què tinc diferents tipus de peces musicals des de cants gregorians fins als hits de l'any passat. La idea era arreplegar la música "popular", en el sentit de la música que se sent(ia) més corrent i no en el sentit de música del poble, per això acceptem cants gregorians i música clàssica com a música popular tot i no ser-ho. La idea la vaig prendre d'un museu alemany, en Gronau, poble on va nàixer un dels membres de The Skorpions, on es pot sentir tot classe de música. Allà diuen que la música com a fet popular naixeria amb els valsos i a poc a poc va evolucionant prenent gèneres que en principi estan fora de la norma i acaben sent mainstream, com el jazz, el rock, el reggae, el metall o més modernament el trap i l'electro llatí, tot gènere que el capitalisme acaba prenent i escorrent-li tot el suc fins a esgotar-lo. La llista l'he de treballar ara que la tinc acabada, hi he inclòs cançons que no em pareixen tan significatives del moment històric i me n'he adonat que té un biaix important, la gran majoria és música nord-americana. Però això és fruit de la realitat cultural tan pobra que ens ofereix el mercat. El cosmopolitisme hui consisteix a estar al dia d'allò que es fa en dos estats i ignorar la resta de la humanitat. 

De tota manera la idea d'unir música i història m'és molt poderosa perquè apel·la als sentits. La història també és soroll i olors, no sols imatge. De fet en classe de 4t d'ESO a principi de curs els posava música durant els exàmens, quan estudiàrem l'Antic Règim Mozart, com si estiguérem en el saló de Versalles. Quan estudiàrem les revolucions liberals, Beethoven i Chopin. Per a l'imperialisme havia pensat en Verdi i la seua Aïda o en Wagner però vaig deixar de fer-ho perquè l'àudio de la classe es va trencar, perquè una alumna va protestar i perquè a mesura que ens apropàvem al segle XX tenia un dilema, la música de jazz o de cabaret o Elvis no resultaria massa molesta durant un examen?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL