dilluns, 2 de juny de 2014

L'ESCOLA DELS ANIMALS

M'he trobat amagada en un llibre aquesta faula sobre el sistema educatiu i m'agradaria compartir-la. Pertany a l'educador R.H. Reeves i es titola L'escola dels animals.

Una vegada, els animals decidiren que havien de fer quelcom heroic per solucionar els problemes del seu món, de manera que organitzaren una escola. Adoptaren un currículum d’activitats consistent a córrer, grimpar, nadar i volar. Per facilitar l’administració, tots els animals havien de cursar totes les matèries.
L’ànec era excel·lent en natació, millor inclús que el seu instructor i va obtindre molt bones notes en vol, però pobres en cursa. Amb objecte de millorar en aquest aspect havia de quedar-se a practicar després de classe, fins i tot abandonà la natació. Això durà fins a que es va espatllar les potes de palmípedes i es convertí en un nadador mediocre. Però la nota mitjana era acceptable en l’escola, de manera que ningú es preocupà, llevat de l’ànec.
El conill començà per davant en la classe de cursa; tanmateix tingué un col·lapse nerviós com a conseqüència del temps que havia de dedicar a la pràctica de la natació.
L’esquirol grimpava molt bé fins que començà a frustrar-se en les classes de vol, en què el mestre li feia partir del sòl en lloc de permetre-li baixar des de la copa de l’arbre. També sofrí moltes rampes com a conseqüència de l’excessiu esforç i li posaren a penes un suficient en grimpar i un insuficient en córrer.
L’àguila era una alumna problemàtica i fou severament castigada. En la classe de grimpar arribava al cim de l’arbre abans que ningú, però insistia a fer-ho a la seua manera.
Al final de l’any, una anguila normal que nadava molt bé i també corria, grimpava i volava un poc, tingué la nota mitjana més alta i li correspongué pronunciar el discurs d’acomiadament.
Els gossets de la praderia quedaren fora de l’escola i qüestionaren per qué l’administració no inclogué en el currículum les matèries de cavar i construir caus. Posaren els seus cadells a aprendre amb els teixons, i més tard s’uniren a marmotes i talps per inaugurar una escola privada de gran èxit.

Què ens diu aquesta faula? Que cadascú té unes habilitats especials però que l'actual sistema escolar industrial pretén que els ànecs aprenguen a córrer i els conills a nadar i que únicament contempla una série de coneixements (d'entre els quals llengua i matemàtiques gaudeixen un estatut intocable) en detriment d'altres. Per què no ensenyar a ser imaginatius, a comprometre's amb una tasca o a ser autònoms? 

Un altre dia parlaré de l'excessiva burocratització del sistema educatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada