FELIÇOCRÀCIA

 La novel·la Anna Karènina de Lev Tolstoi comença amb una frase lapidària: Totes les famílies felices es pareixen les unes a les altres, però cada família infeliç ho és a la seua manera. Bé que Tolstoi criticava la societat burgesa que li tocà viure, trobe que és una sentència que no passarà de moda. Cada volta que els astres s'alineen i les obligacions de la vida adulta permeten de poder trobar els pocs amics que queden, comentem sobre les nostres vides i una volta que ens desprenem del pudor de la distància i recuperem la confiança que un dia tinguérem, emergeixen els problemes que cadascú portem darrere com a maletes i m'adone de la vigència de Tolstoi.

Tots tenim problemes, fins i tot aquells que s'entesten a reprimir-los i amagar-los fins a més avall dels peus i poder caminar d'ells. Tinc la teoria que moltes problemàtiques se'n deriven de l'entorn familiar que també és aquell del qual difícilment podem escapar. La qüestió és que estos conflictes que mai es resolen i acaben essent latents són els nostres polissons i amb ells anem circulant pel planeta fins que morirem o contagiem la següent generació. No sé si caldria parlar d'un mal atàvic que es perd en la nit dels temps o són tot conflictes originats en el si d'una societat tardofranquista que era incapaç de resoldre les seues contradiccions. O una barreja de tot, vull confiar i en certa manera em consola, l'opinió de Tolstoi, que sempre ha sigut així.

Ara, en la nostra societat en què ser feliç és una obligació caldria plantejar-se si cal ser feliços. Vivim en una dictadura de la felicitat? Contínuament hem d'avaluar-nos si hem assolit el grau de felicitat desitjable i el sistema ens condiciona a eliminar del nostre voltant tot allò que ens fa mal, com anar segant herba de manera indiscriminada. Però trobe que esta actitud és més aïna infantil i que la feliçocràcia ens espitja contínuament a fer ulls clucs als problemes, i a narcotitzar-nos amb la idea que hem d'envoltar-nos solament de persones que ens aporten coses positives. Com si les persones estigueren aquí únicament per a servir-nos a un propòsit. No caldria aprendre a conviure també amb la infelicitat malgrat no ser un estat desitjable?

Comentaris

  1. Fa dies que et vaig llegir i he volgut comentar, però no sabia si per ací o per Telegram.

    Estic d'acord que vivim en una espècie de feliçocràcia, però em pense que és una cosa més comercial que no real. Sobretot cert tipus de gent s'ha engolit els mantres repetits, que cal ser feliç i buscar la felicitat a qualsevol preu. I no obstant això, hi han altres emocions que estan mal vistes però són igual de naturals i útils en la mida justa, com la tristesa o l'enfadament.

    Però sí que pense que hem d'envoltar-nos de persones que ens aporten coses positives. Les persones no estan ací per a servir-nos a un propòsit, igual que nosaltres tampoc no estem ací per a servir a ningú. Però des d'un punt de vista més pragmàtic, si una persona et fa estar pitjor, per quin motiu has de voler tindre-la a la teua vida? Ja tenim prou coses en la vida que ens fan estar malament i no podem evitar, i hem d'aprendre a conviure-hi, per què fer-ho amb les que sí que podem evitar?

    Igualment és un tema del qual pense que s'ha d'escriure més, esta feliçocràcia no és sostenible i la gent acaba boge. Tinc pendent llegir un llibre sobre el tema que es diu "La trampa del pensament positiu" de Barbara Ehrenreich. Si soc capaç de llegir-me'l ja et contaré :D

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, estic d'acord que no estem per a servir ningú i que no podem salvar tots, però no podem apartar-nos sistemàticament de qualsevol problema, si més no sense intentar-ho. Estic desitjant que em contes sobre eixe llibre.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL