REBOSTERIA PER A LA VIDA

Pel meu aniversari em van regalar un llibre de receptes de rebosteria, però un llibre professional, no d'eixos amb receptes i prou, sinó un que t'explica científicament el perquè de les mescles, les temperatures, les mesures, quin és el paper de cada ingredient en el producte final, etc. I jo, optimista he començat per un pastís força complicat, el de la Selva Negra, perquè implica dominar una série de tècniques com el bescuit sense llevat, el glaçat, la ganacheetc. que bé em costen, bé no acabe de fer-me amb elles. El resultat és imaginable, a banda de l'esgotament mental i una cuina com la de la Pelopony, una presentació i una execució horribles.

La qüestió és que passat el disgust, he arribat a la conclusió que primer hauria de treballar els diferents procediments per separat i una volta les domine o no em resulten complicades de fer, ja les puc posar totes juntes per a elaborar una recepta complexa. Com que a tot se li pot traure un ensenyament per al dia a dia, d'això mateix va l'educació i l'enfrontament entre pedagogies tradicionals i modernes. Vull dir, la Selva Negra es podria contemplar com un projecte, l'aplicació d'una seguit de coneixements per a dur a terme un element palpable i suposadament útil, i això és el que cerca l'anomenada pedagogia per projectes, que l'alumne vaja aprenent i aplicant els diferents coneixements al tall que els necessite i justament si jo haguera dominat prèviament eixes tècniques necessàries, el projecte hauria eixit redó, no obstant, com que no s'ha donat eixe cas, he suspés, malgrat les bones intencions, el temps i els recursos dedicats (mitja vaixella). En canvi, si aprenguera  a fer un glaçat, un bescuit, una ganacheetc no tindria gaires problemes per a fer una Selva Negra bona al gust i bonica a la vista. Però fins a arribar a eixe punt, caldrà que faça molts glassats, molts bescuits...

Amb este símil gastronòmic intente dir que un projecte, i també basant-me en els resultats de quan ho he aplicat a classe, ha de ser el resultat de l'aplicació d'un conjunt de sabers i coneixements apresos prèviament i no ha de ser l'objectiu per se de l'aprenentatge, això ja vindrà quan siga necessari. Tanmateix, els corrents actuals posen massa l'accent en el projecte perquè és el més vistós i ens estem enfocant massa en els resultats i no tant en els processos.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

PARAULES MANLLEVADES A L'ÀRAB

A LA VORETA DEL MAR

AQUISGRÀ, LA CAPITAL IMPERIAL